DTM SŽ

DTM SŽ

DTM SŽ, neboli Digitální technická mapa Správy železnic, je projekt, který si klade za cíl digitalizovat a centralizovat technické a inženýrské informace o železniční infrastruktuře v Česku. Cílem je vytvořit jednotnou digitální mapu železničních sítí, která poskytne přehledné a aktuální informace o technických prvcích na železnici – jako jsou koleje, výhybky, nástupiště, mosty a další zařízení.

Digitální technická mapa má umožnit přesnější a rychlejší plánování údržby a modernizací, zjednodušit projektování nových staveb, a také by měla podpořit efektivní komunikaci mezi různými složkami Správy železnic, státními institucemi a komerčními subjekty. Projekt je v souladu s evropskou digitalizační strategií, která podporuje přechod na moderní digitální infrastrukturu ve všech dopravních odvětvích. Součástí projektu jsou rovněž legislativní úpravy, jako je novela vyhlášky č. 393/2020 Sb., která definuje způsob vedení údajů o technické infrastruktuře, přičemž data budou aktualizována a spravována podle nových standardů a pravidel.

Na konci projektu bude vybudována datová základna s daty zapracovanými a konsolidovanými v datovém skladu DTMŽ, naplňovaná postupně v průběhu projektu. Tato datová základna bude tvořit základ pro naplnění DTM podle platné legislativy. Důraz bude kladen především na data technické infrastruktury, a to především optické a metalické přenosové soustavy.

V rámci sdružení dodavatelů firem GEFOS a. s., HRDLIČKA spol. s r. o., GEOŠRAFO, s. r. o. a PRIMIS spol. s r. o. je naší úlohou zajistit, pomocí kombinovaného leteckého snímkování a laserové skenování, primární a referenční data pro více než 7 800 km železničních tratí po celé České republice. Jsme taktéž zodpovědní za zaměření vlícovacích a kontrolních bodů, které jsou společně s body ŽBP (železničního bodového pole) nezbytným vstupem pro další zpracování dat.

Alt Text
Vlakové nádraží Jaroměř, detail na železniční muzeum Výtopna Jaroměř s točnou, trueortofoto

Kompletní zpracování nadirových a šikmých snímků s rozlišením 2 cm a mračna bodů s minimální hustotou 24 bodů na m2, umožňuje výrobu referenčních dat vysoké kvality. Snímkujeme buď leteckou měřickou kamerou Vexcel UltraCam Osprey 4.1 v kombinaci s laserovým skenerem RIEGL VQ®-780 II nebo hybridní leteckou kamerou Leica CityMapper-2.

V jednotlivých etapách projektu se kromě samotných snímků, aerotriangulace a urovnaného a klasifikovaného mračna bodů, vyrábí také digitální model terénu a povrchu ve formě GRIDu v rozlišení 0,2 x 0,2 m. Finálním výstupem je pak pro všechny traťové úseky trueortofotomapa s rozlišením 2 cm/px.

Alt Text
Detail na letovou trajektorii během snímkovacího letu úseku České Velenice - Benešov u Prahy, zdroj adsbexchange.com

Pořizování snímků a zpracovávání dat pro rozsáhlé liniové stavby ve vysokém rozlišení s sebou přináší různá specifika a výzvy, které začínají již při samotném plánování snímkovacího letu. Jednak je nutný vysoký podélný překryt snímků, druhak se musí samotná letová trasa přizpůsobit podlouhlému tvaru území, což pak zejména u meandrujících tras bývá největší výzvou. Důležitá je také konstantní výška letu nad terénem pro zajištění správné velikosti pixelu s ohledem na reliéf a překážky. Klíčovým faktorem úspěchu je přesná příprava, zkušený tým pilotů a operátorů, jež nerozhodí pár otoček, a technologie, které umožňují zachytit data ve špičkové kvalitě.

Ukázka 3D meshe z nádraží v Hradci Králové

Ukázka 3D meshe z nádraží v Jaroměři

  • Klient:

    Správa železnic
  • Kde?:

    železniční síť ČR
  • Kdy?:

    od roku 2022
  • Technologie:

    Letecké kombinované snímkování, Laserové skenování, DMT a DMP, Trueortofoto
  • Možnosti kategorie:

    Trueortofoto
We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.