
DTM SŽ
DTM SŽ, neboli Digitální technická mapa Správy železnic, je projekt, který si klade za cíl digitalizovat a centralizovat technické a inženýrské informace o železniční infrastruktuře v Česku. Cílem je vytvořit jednotnou digitální mapu železničních sítí, která poskytne přehledné a aktuální informace o technických prvcích na železnici – jako jsou koleje, výhybky, nástupiště, mosty a další zařízení.
Digitální technická mapa má umožnit přesnější a rychlejší plánování údržby a modernizací, zjednodušit projektování nových staveb, a také by měla podpořit efektivní komunikaci mezi různými složkami Správy železnic, státními institucemi a komerčními subjekty. Projekt je v souladu s evropskou digitalizační strategií, která podporuje přechod na moderní digitální infrastrukturu ve všech dopravních odvětvích. Součástí projektu jsou rovněž legislativní úpravy, jako je novela vyhlášky č. 393/2020 Sb., která definuje způsob vedení údajů o technické infrastruktuře, přičemž data budou aktualizována a spravována podle nových standardů a pravidel.
Na konci projektu bude vybudována datová základna s daty zapracovanými a konsolidovanými v datovém skladu DTMŽ, naplňovaná postupně v průběhu projektu. Tato datová základna bude tvořit základ pro naplnění DTM podle platné legislativy. Důraz bude kladen především na data technické infrastruktury, a to především optické a metalické přenosové soustavy.
V rámci sdružení dodavatelů firem GEFOS a. s., HRDLIČKA spol. s r. o., GEOŠRAFO, s. r. o. a PRIMIS spol. s r. o. je naší úlohou zajistit, pomocí kombinovaného leteckého snímkování a laserové skenování, primární a referenční data pro více než 7 800 km železničních tratí po celé České republice. Jsme taktéž zodpovědní za zaměření vlícovacích a kontrolních bodů, které jsou společně s body ŽBP (železničního bodového pole) nezbytným vstupem pro další zpracování dat.

Kompletní zpracování nadirových a šikmých snímků s rozlišením 2 cm a mračna bodů s minimální hustotou 24 bodů na m2, umožňuje výrobu referenčních dat vysoké kvality. Snímkujeme buď leteckou měřickou kamerou Vexcel UltraCam Osprey 4.1 v kombinaci s laserovým skenerem RIEGL VQ®-780 II nebo hybridní leteckou kamerou Leica CityMapper-2.
V jednotlivých etapách projektu se kromě samotných snímků, aerotriangulace a urovnaného a klasifikovaného mračna bodů, vyrábí také digitální model terénu a povrchu ve formě GRIDu v rozlišení 0,2 x 0,2 m. Finálním výstupem je pak pro všechny traťové úseky trueortofotomapa s rozlišením 2 cm/px.

Pořizování snímků a zpracovávání dat pro rozsáhlé liniové stavby ve vysokém rozlišení s sebou přináší různá specifika a výzvy, které začínají již při samotném plánování snímkovacího letu. Jednak je nutný vysoký podélný překryt snímků, druhak se musí samotná letová trasa přizpůsobit podlouhlému tvaru území, což pak zejména u meandrujících tras bývá největší výzvou. Důležitá je také konstantní výška letu nad terénem pro zajištění správné velikosti pixelu s ohledem na reliéf a překážky. Klíčovým faktorem úspěchu je přesná příprava, zkušený tým pilotů a operátorů, jež nerozhodí pár otoček, a technologie, které umožňují zachytit data ve špičkové kvalitě.